Ondernemen doe je zo!
"Ondernemen is niet alleen dromen, maar ook doen."


Wanneer schrijf je je onderneming in bij de Kamer van Koophandel?

In Nederland moet je een onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) zodra je start met zakelijke activiteiten. Dit geldt voor verschillende rechtsvormen, zoals eenmanszaken, vennootschappen onder firma (VOF), besloten vennootschappen (BV's), naamloze vennootschappen (NV's) en andere 'zakelijke entiteiten'.

Om je te kunnen inschrijven bij KVK moet je voldoen aan deze drie ondernemerscriteria:


1. Je verkoopt zelfstandig een product of levert een dienst. Of je bent je hierop aan het voorbereiden. Je bent bijvoorbeeld al begonnen met inkopen van producten.

2. Je vraagt hier meer voor dan de prijs die het kost: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient. Denk hierbij aan winst maken of kosten besparen.
Let op: het gaat hierbij niet om een hobby die alleen maar geld kost en geen winst oplevert. Zie voorbeeld 1 in dit artikel.

3. Je levert regelmatig goederen en diensten aan andere mensen dan alleen je gezin, familie of vrienden.
Voldoe je aan deze drie ondernemerscriteria? Dan kun je inschrijven bij KVK.

Daarnaast zijn er nog vier extra vragen die wat zeggen over het ondernemerschap. De vragen helpen je bij je keuze of een inschrijving nodig is. Deze vragen zijn:
- Investeer je geld en/of tijd in de start van je bedrijf en/of neem je personeel in dienst?
- Werk je regelmatig en voor een langere tijd in je eigen bedrijf? Ook grote eenmalige activiteiten zoals kerstbomenverkoop moet je inschrijven.
- Heb je meerdere klanten/opdrachtgevers of het is de bedoeling dat je er in de toekomst meer krijgt? Als je het hele jaar voor 1 opdrachtgever werkt, dan lijkt het er meer op dat je in loondienst bent.
- Bepaal je zelf hoe, waar en wanneer je je werk doet? Als ondernemer bepaal je hoe en wanneer je jouw werk doet. Ook als je jezelf laat inhuren door een opdrachtgever.

Heb je alle vragen met ja beantwoord? Dan schrijf je je als ondernemer in bij KVK. Heb je één of meerdere vragen met nee beantwoord en twijfel je nog? Neem dan contact op met de Kamer van Koophandel.

Als je je hebt ingeschreven bij de KVK, hoef je in beginsel geen contact op te nemen met de Belastingdienst; dit gaat automatisch via de KVK.

Wij raden het zeker aan om de website van de Kamer van Koophandel te kijken voor meer informatie!